Affiliate marketing, co to jest i na czym polega? Nazywany też często marketingiem partnerskim, czy po prostu afiliacyjnym, jest metodą działań marketingowych. Polega na reklamowaniu przez wydawców produktów bądź usług firm w zamian za prowizję.
Sprawdź również: Network marketing – co to i na czym polega?
Na dobry początek – trzy strony w affiliate marketingu
Żeby dobrze zrozumieć, co to jest affiliate marketing, trzeba zrozumieć czym są trzy strony, które są w nim obecne. Metoda ta opiera się na partnerstwie między dwoma z nich, dlatego zrozumienie, kto jest kim jest niezbędne.
Wydawca
Nazywany jest też afiliantem. Reklamuje produkty lub usługi innych firm, np. na swojej stronie internetowej czy social mediach. Otrzymuje za to prowizję.
Reklamodawca
Czyli firma, która chce, żeby jej produkt lub usługę reklamowano w miejscach innych niż jej własne kanały komunikacji z klientem. Wypłaca wydawcom prowizję.
Klient
Najważniejsza strona w właściwie każdej metodzie marketingowej. W końcu zdobywanie klientów to cel prowadzenia jakichkolwiek działań marketingowych.
Affiliate marketing – co to dokładnie jest i jak działa?
Teraz, kiedy wiadomo już kto uczestniczy w procesie marketingu afiliacyjnego, można dokładniej wyjaśnić jego istotę. Affiliate marketing, bazuje na partnerstwie między reklamodawcą, a wydawcą. Wydawca reklamuje produkty lub usługi reklamodawcy, np. na swojej stronie internetowej. Dzięki temu reklama danej firmy ma szansę być wyświetlona przez szerszą grupę potencjalnych klientów. Reklamy wyświetlane na stronach wydawców posiadają specjalne, unikalne linki afiliacyjne. Dzięki nim reklamodawca może zidentyfikować skąd (od którego wydawcy) przekierowany na jego stronę został klient. To pozwala mu wypłacić należną wydawcy prowizję.
Affiliate marketing – rodzaje działań
Istnieje wiele rodzajów działań, które określić można jako affiliate marketing. Oto kilka z nich:
Reklama banerowa
Reklama graficzna, w formie baneru, wbudowana w stronę. Jeden z najczęstszych rodzajów działań marketingu afiliacyjnego.
Reklama w social mediach
Najczęściej we współpracy z influencerami. Przybiera wtedy formę postów, czy filmików oznaczanych przez twórców jako współpraca z firmą. Często bywają to recenzje, unboxingi paczek PRowych, czy zdjęcia z produktem. Ze względu na ograniczenia narzucane przez portale społecznościowe link afiliacyjny umieścić można często jedynie jako tekst, lub w bio profilu. Dlatego może się okazać, że wzrost konwersji spowodowany współpracą z danym influencerem jest większy niż wskazują na to dane z linku afiliacyjnego.
Kody rabatowe
Specjalne kody przypisywane danym wydawcom, które gwarantują klientowi niewielki rabat na zakup produktu lub usługi firmy. Zastępują właściwie linki afiliacyjne w funkcji rozpoznawania “skąd” wziął się dany klient. Dodatkowo, jako że gwarantują rabat, zwiększają u klienta chęć dokonania zakupu.
Artykuły sponsorowane
Artykuły pisane przez wydawcę i publikowane np. na jego blogu. Poruszają temat produktu lub usługi i również zawierają link afiliacyjny prowadzący do strony reklamodawcy.
Modele rozliczeń
Wiesz już, co to affiliate marketing i jak wyglądać mogą konkretne działania z jego zakresu. Teraz czas przybliżyć nieco konkretne modele rozliczeń reklamodawców z wydawcami. Innymi słowy, za jakie dokładnie działania klientów, wydawcom należeć się będzie prowizja.
CPA – Cost per Action
Czyli koszt za akcję. W tym modelu wydawca otrzymuje zapłatę za każdego klienta który wykonał jakąś pożądaną akcję – np. pobrał aplikację, założył konto w serwisie, etc. Właściwie każdy z wymienionych niżej modeli można podsumować jako CPA. Jednak określenie “pożądana akcja” jest bardzo ogólne, a działania, których od klientów oczekują firmy są dość powtarzalne, stąd powstały modele rozliczeń dla konkretnych już akcji.
CPC – Cost per Click
Czyli koszt za kliknięcie. Model w którym wydawcy otrzymują zapłatę za każde kliknięcie w link afiliacyjny przez potencjalnego klienta. Zazwyczaj jest to dość niska, stała stawka. Dobrze sprawdzać może się np. w przypadku reklamy banerowej na popularnych serwisach, gdzie zagląda wiele osób, które jednak mimo wstępnego zainteresowania niekoniecznie będą się od razu decydować na zakup.
CPL – Cost per Lead
Czyli koszt za leada sprzedażowego – potencjalnego klienta. W tym modelu wydawca otrzymuje zapłatę za uzyskanie leada sprzedażowego – czyli za potencjalnego klienta, który przekazał swoje dane firmie, np. rejestrując się na newslettera, pobierając darmowy plik, czy zapisując na próbną usługę. Firma na takim kliencie jeszcze nie zarobiła ale są duże szanse, że tak się stanie. Stawka w tym modelu również jest stała.
CPS – Cost per Sale
Czyli koszt za sprzedaż. W tym modelu wydawca otrzymuje zapłatę za każdą transakcję dokonaną za pośrednictwem jego linku afiliacyjnego. Stawka może być stałą kwotą, bądź prowizją od transakcji. Model ten jest idealny przy kodach rabatowych. Z kolei na przykład przy reklamie w social mediach może okazać się bardzo problematyczny, ponieważ w wielu przypadkach klienci preferują samodzielne wyszukanie firmy w wyszukiwarce i dokonanie zakupu w tak wyszukanej stronie, zamiast poprzez link afiliacyjny. Wtedy wielkość sprzedaży spowodowana współpracą z danym wydawcą wygląda na mniejszą, a afiliant otrzymuje mniejszą zapłatę.
Affiliate marketing – czy warto?
Teraz, kiedy już wiesz co to jest affiliate marketing, możesz zastanowić się, czy warto się w niego angażować. Odpowiedź na to pytanie rozważać można z dwóch perspektyw:
Z perspektywy potencjalnego wydawcy
Jeśli posiadasz własną platformę (np. bloga, konto na social mediach ze sporą bazą obserwujących, witrynę internetową etc.), możesz rozważać zostanie wydawcą dla reklamodawców. Zdecydowanie ciągnie to za sobą wiele korzyści. Po pierwsze jest to dość prosty sposób na zarobek – chociażby w przypadku reklamy banerowej, nie musisz robić praktycznie nic. W przypadku bardziej nieco wymagających działań, jak np. pisanie artykułów sponsorowanych na swojego bloga, nadal sam ustalasz sobie grafik, wybierasz to ile współpracy podejmiesz etc.. Poza tym przy marketingu afiliacyjnym zarabiasz cały czas. W końcu użytkownicy internetu przeglądać mogą twoją platformę o każdej porze dnia i nocy. W związku z tym w linki afiliacyjne również będą klikać o każdej porze.
Z perspektywy potencjalnego reklamodawcy
Jeśli chcesz zwiększyć znajomość swojej firmy wśród potencjalnych klientów, możesz zastanawiać się nad znalezieniem afiliantów, którzy reklamowali by twój produkt. Takie rozwiązanie zdecydowanie ma swoje plusy. Po pierwsze, twoja reklama ma szansę trafić do grona konsumentów, do którego nie trafiłaby w inny sposób. Po drugie, wydawcom płacisz za konwersję, a zatem za działanie podejmowane przez potencjalnego klienta – a nie tylko za obecność reklamy na danym portalu. W związku z tym nie ryzykujesz, że stracisz duże sumy pieniędzy, lokując reklamę w nieodpowiednim portalu. Nie oznacza to oczywiście, że reklamy powinieneś umieszczać wszędzie gdzie się da, ale zmniejszone ryzyko jest zawsze korzystne. Poza tym w wielu przypadkach wydawca ma swoją lojalną społeczność, dzięki czemu marketing afiliacyjny (zwłaszcza na mediach społecznościowych, czy w formie artykułów sponsorowanych) ma duże szansę na wyższą konwersję, niż puste emitowanie reklam.
Affiliate marketing – podsumowanie
Podsumowując: affiliate marketing – co to? To metoda działań marketingowych, dokładniej z zakresu marketingu internetowego. Uczestniczą w niej trzy strony: reklamodawca, wydawca i klient. Marketing afiliacyjny polega na reklamowaniu produktów lub usług firm przez wydawcę. Reklamy są umieszczane na stronach wydawców i opatrywane specjalnymi linkami afiliacyjnymi (bądź kodami). Dzięki nim reklamodawca jest w stanie rozróżnić, od którego wydawcy pochodzą dane działania klientów na jego stronie i wypłacić mu należną prowizję. Istnieje wiele rodzajów działań, które należą do marketingu afiliacyjnego. Rozróżnić można też wiele modeli rozliczeń reklamodawców z wydawcami. Mimo, że wydaje się to skomplikowane, warto zainteresować się bliżej zaangażowaniem się w działania z jego zakresu, zarówno z perspektywy firm, jak i osób, które posiadają swoje platformy internetowe i mają potencjał zostania wydawcami.