Branding – co to? Jak sama nazwa wskazuje, jest to proces połączony z marką (brandem). Dokładniej, jest techniką marketingową polegającą na budowaniu obrazu marki w świadomości nabywców. Oczywiście obraz ten powinien ukazywać firmę w dobrym świetle i być zgodny z jej celami biznesowymi.
Branding – co to oznacza w praktyce?
Branding definiuje się jako “budowanie obrazu marki w świadomości konsumentów”. Jednak, czym jest branding w praktyce? To, w dużym skrócie, takie stosowanie działań marketingowych, aby nabywcy widzieli daną firmę czy produkt w odpowiedni sposób. Czyli w taki, jaki zaplanuje sobie ta firma czy producent. A zatem jest to tworzenie w świadomości (i podświadomości) nabywców jakiejś wizji marki, jej wizerunku. Przykładowo: jeżeli dana marka ma być kojarzona z niskimi cenami i to właśnie ceny mają ją wyróżniać, to to one powinny być promowane w przekazach reklamowych.
Branding – dlaczego jest tak istotny?
Odpowiednio zbudowana marka jest kluczowa dla odniesienia sukcesu na rynku. Stanowi ona wyróżnik naszego produktu bądź firmy. Dzięki marce klienci są w stanie odróżnić od jakiego producenta i jaki produkt kupują. Pozwala im to wykształcić zwyczaje zakupowe i lojalność wobec marki.
Dzięki brandingowi, marka może też stać się też niejakim synonimem cech produktu, który jest nią oznaczony. Na przykład producent zegarków Rolex kojarzy się z luksusem i wysoką jakością, a sklepy Biedronka – z niskimi cenami. Te skojarzenia są zasługą brandingu.
Branding – jak się wyróżnić?
Teraz, kiedy już wiesz co to jest branding i dlaczego jest on tak istotny, możesz się zastanawiać, jak go zastosować? Warto zacząć od zastanowienia się, jaki obraz marki chcemy zbudować wśród klientów. Co ma kojarzyć się z Twoją marką i wyróżnić ją spośród grona pozostałych producentów? Jakie (unikalne) wartości chcesz oferować klientom? Z czym identyfikujecie się jako firma? Z czym identyfikować będą się mogli wasi odbiorcy? A może planujecie, aby wasza marka była kojarzona z całą kategorią produktów (jak np. klocki Lego, czy pieluchy Pampers)?
Wybór sposobu w jaki postrzegana ma być marka, jest kluczowy. Ułatwia on też zapewnienie spójności przekazu:
Spójność marki
Kiedy już wybraliśmy cechy i wartości, które mają wyróżnić naszą markę na rynku, należy pamiętać o zachowaniu spójności w komunikacji z klientem. Jest to kluczowe dla odniesienia sukcesu. Nie można przecież z jednej strony promować się jako ekskluzywny producent odzieży z organicznych materiałów, a z drugiej strony reklamować masowej produkcji t-shirty ze słabej jakości nadrukami. Podobnie nie wypada, aby osoby pracujące w sklepie z biżuterią chodziły w poplamionych dresach. Tworzy to niespójność marki, a co za tym idzie – zmniejsza zaufanie klientów. Oczywiście można próbować modyfikować wizerunek marki – na przykład z producenta taniej odzieży (gdzie wyróżnikiem marki jest niska cena) stać się producentem średniej półki (gdzie wyróżnikiem marki może być dobry stosunek jakości do ceny i zgodność oferty z aktualnymi trendami). Jest to jednak proces powolny i niekoniecznie musi się udać – istnieje ryzyko, że zmieniona marka się nie przyjmie i dojdzie do upadku firmy.
Działania brandingowe
Jakie istnieją jednak konkretne działania brandingowe? Co prawda ciężko stworzyć listę zawierającą wszystkie. W końcu każde, najmniejsze działanie podejmowane przez firmy może wpływać na wizerunek marki. Jednak kilkoma przykładami być mogą:
- Wybranie odpowiedniej nazwy i loga
- Odpowiednie sformułowanie misji firmy
- Wybranie odpowiedniego hasła reklamowego
- Wygląd sklepu stacjonarnego
- Wygląd i funkcjonalność strony internetowej
- Sposób prowadzenia social mediów
- Kampanie reklamowe
- Sponsorowanie różnorodnych wydarzeń i inicjatyw
- Udział w akcjach charytatywnych
- Wybranie odpowiedniego projektu opakowań produktów
- Oferowanie gwarancji
- I wiele, wiele innych
Podsumowanie
Branding – co to? To tworzenie w świadomości konsumentów pożądanego obrazu naszej firmy, budowanie marki. Istotne jest podkreślanie oferowanych przez firmę, możliwie unikalnych, wartości. Proces brandingu realizuje się przy użyciu wszelkich narzędzi marketingowych – od oferowanych produktów i cen, po aktywność w social mediach. Kluczowa dla brandingu jest spójność marki.
Zobacz też: