Strona główna
Praca
Tutaj jesteś

Jak napisać CV do pracy: poradnik krok po kroku

25 marca, 2024 jak napisać cv do pracy

Przygotowanie profesjonalnego CV jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu w poszukiwaniu zatrudnienia. Dobre CV może otworzyć drzwi do wymarzonej pracy. Z kolei słabo przygotowany dokument może skutkować odrzuceniem twojej aplikacji. W tym poradniku krok po kroku dowiesz się, jak napisać CV, które podkreśli Twoje mocne strony i wyróżni Cię spośród innych kandydatów.

Sprawdź również: Czy można mieć dwie umowy o pracę? Poznaj najważniejsze zasady dwóch etatów

Krok 1: Analiza ogłoszenia o pracę

Jak napisać CV do pracy? Warto zacząć od dokładnej analizy ogłoszenia o pracę, na które aplikujesz. Przeczytaj je dokładnie i zwróć uwagę na wymagania, umiejętności i doświadczenie, których pracodawca poszukuje. To pomoże Ci dostosować zawartość CV do konkretnych oczekiwań.

Krok 2: Wybór odpowiedniego rodzaju CV

Jak napisać CV do pracy? Jaki rodzaj wybrać? W zależności od Twojego doświadczenia i celów zawodowych, możesz wybrać jeden z dwóch rodzajów CV: chronologiczne lub funkcjonalne.

CV chronologiczne

Najpopularniejszy rodzaj CV. Klasyczny dokument, w którym opisujesz swoją edukację i ścieżkę zawodową, stosując odwróconą chronologię. Na samej górze umieszczasz najnowsze, najbardziej aktualne informacje. W takim CV rekruter bardzo łatwo zauważy np. częste zmiany pracy, bądź przerwę w zatrudnieniu. To idealny wybór, jeśli chcesz pokazać swój życiorys zawodowy oraz rozwój kariery i podkreślić zdobyte doświadczenie. 

CV funkcjonalne

Skupia się ono na najważniejszych dla danego stanowiska informacjach, a nie na całej ścieżce kariery. Podkreśla mocne strony, umiejętności i osiągnięcia, a nie przebieg życia zawodowego. Dzięki temu potencjalny pracodawca może łatwo i szybko zrozumieć, jakie kwalifikacje posiadasz. Jest to dobra propozycja dla osób, które zastanawiają się, jak napisać CV bez dużego doświadczenia i wykształcenia. 

CV mieszane

Łączy cechy CV chronologicznego i funkcjonalnego. Opisuje się w nim umiejętności, kwalifikacje i osiągnięcia. Później przedstawia się doświadczenie zawodowe i wykształcenie (w kolejności chronologicznie odwróconej). Ma za zadanie przedstawić kandydata w jak najlepszym świetle. Taki format CV podkreśla mocne strony kandydata i jednocześnie pozwala na wgląd w jego życiorys zawodowy. Jest to bardzo dobra propozycja dla osób, które chcą zaskoczyć rekrutera niestandardowym CV. Sprawdzi się też jeśli posiadasz zarówno umiejętności jak i spore doświadczenie związane ze stanowiskiem, na które aplikujesz.

Krok 3: Tworzenie CV

Jak napisać CV do pracy? Powinno się w nim zawrzeć kilka istotnych elementów:

Dane osobowe

Warto zacząć od zamieszczenia swoich danych osobowych i kontaktowych. Najlepiej zrobić to gdzieś w górnej części kartki lub pod zdjęciem. Powinny się tam znaleźć:

  • imię i nazwisko
  • numer telefonu
  • adres e-mail
  • data urodzenia
  • miejsce zamieszkania (miasto) 

Doświadczenie zawodowe

Następnie przedstaw swoje doświadczenie zawodowe. W tej sekcji podaj nazwy firm, w których pracowałeś i stanowiska, które zajmowałeś. Zapisz też jak długo pracowałeś w każdej z firm. Opisz osiągnięcia i obowiązki, które wykonywałeś w danej pracy. Skup się na tych, które są związane z wymaganiami ogłoszenia o pracę. Jeśli masz duże doświadczenie, skoncentruj się na najważniejszych pozycjach.

Przykład:

  • Młodszy specjalista ds. Sprzedaży – Firma XYZ               (2020-2022)
    • Pozyskiwanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami
    • Kontrola wyników sprzedaży

Wykształcenie

W tej części CV podaj informacje o swoim wykształceniu. Nie opisuje jednak całej swojej ścieżki edukacyjnej. Jeśli je posiadasz, to umieść na liście ukończone studia, kursy zawodowe i szkolenia. Oczywiście związane z dziedziną, w której aplikujesz. Jeśli nie posiadasz wyższego wykształcenia, wspomnij o szkole średniej, ale nie opisuj gimnazjum czy podstawówki.

Przykład:

  • Kurs młodych specjalistów sprzedaży – Instytucja EFG               (2019)

Umiejętności

W tym miejscu wymień swoje umiejętności. Warto podkreślić te, które są istotne dla stanowiska, na które aplikujesz. Wymień kompetencje miękkie i twarde, które nabyłeś i które pasują do wymagań ogłoszenia. Możesz też konkretnie opisać, jak wykorzystywałeś swoje umiejętności w praktyce.

Przykład:

  • Kompetencje twarde
    • Znajomość pakietu Office
  • Kompetencje miękkie:
    • Komunikatywność

Języki

Wiele osób wpisuje umiejętności językowe w sekcji ‘umiejętności’. Nie jest to oczywiście błąd. Warto jednak stworzyć dla nich osobną sekcję. Zwłaszcza jeżeli mówisz w więcej niż jednym języku obcym. Zapisz każdy język, który znasz – nawet jeżeli nie jest on konieczny do stanowiska na które kandydujesz. Nie zapomnij też o zapisaniu na jakim poziomie jest twoja znajomość każdego z nich.

Przykład:

  • Język angielski – poziom B2

Kursy i certyfikaty

Jeśli masz ukończone dodatkowe kursy lub posiadasz certyfikaty, które są istotne dla stanowiska, na które aplikujesz, warto je umieścić w CV. Jeśli nie pasują one do sekcji wykształcenie możesz dodać kolejną sekcję kursy i certyfikaty. Wpisując je do CV podaj nazwę kursu/szkolenia oraz nazwę instytucji, która je przeprowadziła.

Zainteresowania

Na końcu CV możesz opisać swoje zainteresowania. Wybierz te obszary, które mogą być interesujące dla pracodawcy lub mogą być związane z wykonywaną pracą. Opisz konkretne zainteresowania lub aktywności, które mogą wyróżnić cię spośród innych kandydatów.

Klauzula o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych

Pamiętaj, żeby na końcu CV umieścić klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych. Możesz zrobić to np. w stopce, małą czcionką. Musi się jednak tam znaleźć. Jest to obowiązkowy element, bez którego nawet najlepsze CV stanie się bezużyteczne, nie będzie można bowiem legalnie przetwarzać twoich danych osobowych.

Przykładowa treść klauzuli o zgodzie na przetwarzanie danych osobowych:

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu prowadzenia rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

https://www.gowork.pl/

Krok 4: Personalizacja CV do każdej aplikacji

Wiesz już jak napisać CV do pracy? Jednak, nawet jeśli kandydujesz na podobne stanowiska, każde CV, które wysyłasz, powinno być dostosowane do konkretnej propozycji. W kroku 1 analizowałeś ofertę, na którą chcesz kandydować. Teraz możesz w pełni wykorzystać informacje, które wtedy zebrałeś. Znając szczególnie istotne dla danego pracodawcy wymagania, możesz je wyróżnić w swoim CV. Jeśli to potrzebne, wykasuj lub dopisz pewne elementy.

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Skills Evolution (@your.skills.evolution)

Podsumowanie

Napisanie skutecznego CV jest kluczowym krokiem w poszukiwaniu zatrudnienia. Jednak jak napisać CV do pracy? Zachowaj profesjonalny wygląd dokumentu, dostosuj go do wymagań oferty pracy i wyróżnij swoje mocne strony. Przygotuj CV, które przyciągnie uwagę pracodawcy i przekona go do zaproszenia Cię na rozmowę kwalifikacyjną. Pamiętaj, że każda aplikacja powinna być spersonalizowana i dopasowana do konkretnych oczekiwań pracodawcy.

Zobacz też: Umowa na okres próbny i co dalej?

Redakcja sollus.pl

Nasz zespół doradza w wielu kwestiach biznesowych i zawodowych. Dzielimy się profesjonalną wiedzą z zakresu biznesu, marketingu, finansów i innych przydatnych obszarów wiedzy.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Znaczenie networkingu w rozwoju kariery zawodowej
Jak przygotować się do pierwszego dnia w nowej pracy
Zasady efektywnego komunikowania się w miejscu pracy

Jesteś zainteresowany reklamą?