Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś

Jak założyć sklep internetowy? – krótki poradnik

19 marca, 2024 jak założyć sklep internetowy

Rosnąca popularność handlu online przyciąga zarówno zainteresowanych zakupem, jak i nowych sprzedawców. Dla wielu, otwarcie sklepu online to nie tylko biznes, ale realizacja marzeń. Zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy? Okazuje się, że proces ten jest znacznie prostszy niż myślisz!

Sprawdź też: E-commerce – co to tak właściwie jest?

Jak założyć sklep internetowy – od czego zacząć?

Decydując się na założenie sklepu internetowego powinno się zacząć od pomysłu. Być może chcesz sprzedawać coś, co cię pasjonuje. A może zamierzasz zająć jakąś istniejącą lukę na rynku? Niezależnie od tego, co jest twoją motywacją do założenia sklepu internetowego, warto zadać sobie kilka wstępnych pytań:

  • Co dokładnie chcesz sprzedawać? Jakie produkty?
  • Czy będą one produkowane przez Ciebie, czy zamawiane od innych sprzedawców?
  • Jakie dokładnie mają być poszczególne produkty? Jak mają wyglądać?
  • Kto ma być główną grupą twoich klientów? Do kogo kierujesz swoje produkty?
  • Jak mają wyglądać ceny? Być możliwie najniższe, a może wysokie?
  • Gdzie chcesz przechowywać towar? A może nie chcesz go wcale magazynować, a decydujesz się na dropshipping?
  • Co ma cię wyróżnić na rynku?

Plan działania

Posiadając już pomysł na sklep internetowy, warto przemyśleć dokładny plan działania. Można stworzyć profesjonalny biznesplan, jednak nie jest to wymagane. Ważne, żeby przemyśleć kluczowe sprawy, a forma w jakiej zostaną one zapisane zależy od ciebie.

Nazwa sklepu

Rzecz, która wydaje się oczywista, a jednak bardzo łatwo może umknąć przy planowaniu działalności. Odpowiednia nazwa jest bardzo istotna dla odniesienia sukcesu. Powinna być ciekawa i dość prosta do zapamiętania. Bardzo istotne jest, żeby nie nazywać swojego sklepu w sposób podobny do innych, zwłaszcza z tej samej branży. W końcu nikt nie chce, aby jego firma była mylona z inną. Poza nazwą warto też stworzyć logotyp sklepu (czyli tekstową część logo – zazwyczaj nazwa firmy zapisana charakterystyczną czcionką), oraz całe logo (z częścią graficzną – sygnetem).

Skala działalności

Oczywiście, zaczynając sprzedaż internetową, nie da się przewidzieć z góry jaką skalę będzie miała twoja działalność. Można zazwyczaj założyć, że przez pierwsze miesiące nie będzie ona zbyt duża, ale co później? Zweryfikuje to życie, jednak na pewno powinieneś mieć jakiś plan, do jakiego rozmiaru działalności chcesz dążyć. Czy chcesz dokonywać jedynie kilkunastu transakcji miesięcznie, sprzedając ręcznie robione przedmioty? A może planujesz uczynić ze sklepu internetowego twoje jedyne źródło utrzymania? W tym miejscu warto też zastanowić się nad średnią wartością transakcji, jaka będzie dokonywana w twoim sklepie. W końcu być może chcesz handlować czymś wartościowym, a wtedy nawet niewielka ilość transakcji przynosić będzie duży zysk i pozwoli ci się utrzymać.

Logistyka i wybór dostawców

Sprawa kluczowa dla dobrze działającej firmy. Na tym etapie zakładania sklepu internetowego wiesz już zapewne co chcesz sprzedawać. Jeśli jest to coś produkowanego ręcznie przez Ciebie, zapewne zamierzasz przechowywać zapasy w domu czy pracowni. Jeśli chcesz sprzedawać gotowe towary, musisz zastanowić się, gdzie zamierzasz je magazynować. Do tego należy zdecydować, jak chcesz zdobywać materiały i towary potrzebne do produkcji. Wolisz zamawiać z hurtowni, kupować od producentów, czy samemu jeździć do sklepu po potrzebne zakupy? A może chcesz projektować produkty i zlecać ich produkcję innym? Zamierzasz magazynować gdzieś gotowe wyroby? W jakich ilościach? Może zdecydujesz się na dropshipping?

Poza modelem logistycznym, kluczowe jest wybranie odpowiednich źródeł zdobywania materiałów i towarów. Rozpatrz oferty możliwych dostawców. Wybierz najkorzystniejszą i bądź otwarty na nowe – rynek cały czas się zmienia, jest prawdopodobne, że za kilka miesięcy pojawi się dostawca z lepszą ofertą.

Jak założyć sklep internetowy?

Kiedy masz już przemyślane podstawowe kwestie, nadchodzi czas na założenie domeny. Jednak jak to zrobić? Najprościej jest użyć gotowej platformy służącej do prowadzenia sklepów internetowych. Istnieje ich naprawde mnóstwo, i na wielu z nich można zacząć działać już za niewielką opłatą. Oferty platform e-commerce nieustannie się zmieniają, dlatego warto dogłębnie zapoznać się choć z kilkoma – na pewno znajdzie się wśród nich odpowiednia dla Ciebie. Plusem prowadzenia sklepu na takich platformach jest też to, że pomagają one w skonfigurowaniu sklepu, np. wybraniu i ustawieniu odpowiednich sposobów płatności i dostaw, ustaleniu odpowiedniego regulaminu i polityki prywatności, nawet w zaprojektowaniu wyglądu strony.

Działalność gospodarcza – tak czy nie?

Działalność pojedynczych osób fizycznych, na małą skalę (do określonego limitu przychodów – w 2024r. jest to 75% obowiązującego wynagrodzenia minimalnego) nie wymaga rejestracji firmy (oczywiście za pewnymi wyjątkami). W ramach działalności nierejestrowanej można m.in. korzystać ze zwolnień z VAT, nie płacić składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne z tytułu działalności gospodarczej, oraz prowadzić uproszczoną ewidencję sprzedaży. Oczywiście nadal trzeba rozliczać przychody z takiej działalności (w zeznaniu rocznym PIT-36) i przestrzegać praw konsumentów. Jednak jeśli planujesz działalność na większą skalę, musisz zarejestrować ją w CEDIG. 

Marketing

Wiesz już, jak założyć sklep internetowy. Masz rozplanowaną logistykę, a produkty czekają już tylko na zapakowanie i wysłanie do klienta. A zatem czas zacząć sprzedawać! Jednak w dzisiejszych czasach często wręcz niewykonalnym jest wybicie się na tle wielkich gigantów sprzedażowych. Nie bez odpowiedniego marketingu. Musisz zatem sprawić, żeby ludzie usłyszeli o twoim sklepie, znaleźli go w internecie i chcieli dokonać w nim zakupu. Możesz tego dokonać właśnie dzięki odpowiedniej strategii marketingowej. Dobranie jej zależy od specyfiki branży, w której działasz. Inaczej prowadzi się działania marketingowe handlując ubraniami, a inaczej częściami do zegarków. Jednak poniżej możesz znaleźć kilka pomysłów na wypromowanie twojego sklepu. To ty zdecyduj, które z nich będą najodpowiedniejsze:

  • Działalność w social mediach – w dzisiejszych czasach media społecznościowe mają ogromną moc. Ułatwiają zbudowanie wiernej rzeszy klientów, a jeden viralowy post może przeważyć o sukcesie bądź porażce firmy. Dlatego warto założyć na Instagramie, Facebooku czy Tiktoku konto twojego sklepu i zacząć tam się promować. Dodatkowo, nie potrzeba wydawać na to żadnych pieniędzy. Jest to zatem przyjazna budżetowo opcja.
  • SEO – dzięki odpowiedniemu napisaniu chociażby opisów produktów i skonfigurowaniu strony, twój sklep ma szansę pojawić się wyżej w rankingu wyszukiwarki. A co za tym idzie – zostać dostrzeżony przez większą ilość klientów. Ma to szczególne szanse powodzenia, jeśli chcesz sprzedawać coś bardzo specyficznego i niszowego, czym nie handlują giganci sprzedażowi.
  • Reklama internetowa – jeśli jesteś w stanie na promocję sklepu wydać trochę pieniędzy, warto zainwestować w reklamę internetową. Możesz ją przygotować nawet sam i rozpowszechniać chociażby dzięki Google Ads, czy Meta Ads

Jak założyć sklep internetowy – podsumowanie

Teraz, kiedy już wiesz jak założyć sklep internetowy, jak zaplanować jego działalność, oraz jak go promować, pozostało już tylko jedno. Działaj! Powodzenia!

Zobacz również: Jak założyć działalność gospodarczą: pełny przewodnik krok po kroku

Redakcja sollus.pl

Nasz zespół doradza w wielu kwestiach biznesowych i zawodowych. Dzielimy się profesjonalną wiedzą z zakresu biznesu, marketingu, finansów i innych przydatnych obszarów wiedzy.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

marketing dla sklepu odzieźowego
Jak wygląda praca agencji ochrony?
Co to jest grafika użytkowa?

Jesteś zainteresowany reklamą?