SEM – co to? Search Engine Marketing, bo to właśnie oznacza ten skrót, to nic innego jak marketing w wyszukiwarkach internetowych. Działania z zakresu SEM mają na celu zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej, także w wynikach płatnych. Jest to pojęcie szersze od SEO, które polega na pozycjonowaniu w wynikach organicznych wyszukiwarek.
Zobacz też: Digital marketing – co to jest i na czym polega?
SEM – co to jest i na czym polega?
Search Engine Marketing, w skrócie SEM – co to? Jak sugeruje nazwa, jest to marketing w wyszukiwarkach internetowych, takich jak np. Google (najpopularniejsza), Bing czy Yahoo!. Można zastanawiać się, po co prowadzić specjalne działania marketingowe dla wyszukiwarek. Odpowiedź jest banalnie prosta – aby zwiększyć widoczność danej strony w rankingu wyszukiwarki. A zatem, aby pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania na dane zapytania (słowa kluczowe) wpisywane przez użytkowników. Dzięki temu więcej z nich ma szansę zauważyć daną stronę, wejść na nią, i dokonać transakcji, co zwiększa zyski firmy. SEM obejmuje działania zwiększające widoczność strony zarówno w bezpłatnych (organicznych), jak i płatnych (sponsorowanych) wynikach wyszukiwania.
SEM – jakie działania obejmuje?
Działania z zakresu Search Engine Marketingu mają na celu zwiększenie widoczności strony w organicznych i sponsorowanych wynikach wyszukiwania. Co jednak składa się na te działania? Wiele osób określa SEM jako SEO + PPC, a zatem Search Engine Marketing = Search Engine Optimisation + Pay Per Click. Oznacza to, że działania z zakresu marketingu w wyszukiwarkach obejmują optymalizację stron internetowych pod algorytm wyszukiwarki oraz płatności za kliknięcie – linki sponsorowane. Oba te aspekty są brane pod uwagę w procesie umieszczania reklamy w wyszukiwarce internetowej. Reklamy wyszukiwarce, czyli sponsorowane wyniki wyszukiwania są głównym działaniem z zakresu SEM. Zamieszcza się je za pomocą specjalnych platform, np. Google Ads. Wybiera się na nich frazy (słowa) kluczowe, które wyszukują użytkownicy, a pod którymi reklamodawca chce, aby pojawiała się jego reklama. Platformy te w procesie umieszczania i wyceny reklamy biorą pod uwagę:
- Jakość strony docelowej i treści reklamy – powinny być zgodne z zasadami SEO
- Ilość pieniędzy, którą reklamodawca jest skłonny maksymalnie zapłacić za kliknięcie w link prowadzący do jego strony, pod daną frazą kluczową
Później za pomocą specjalnych algorytmów obliczają faktyczny koszt jednego kliknięcia w link i ustalają ostateczny ranking wyszukiwarki.
SEO – co to jest?
SEO (Search Engine Optimisation) to nic innego jak optymalizacja stron pod algorytm wyszukiwarek internetowych. Celem SEO jest takie zoptymalizowanie witryny, aby algorytm wyszukiwarki uznał ją za wartościową i wyświetlił jak najwyżej w rankingu wyszukiwarki. A zatem, aby po wpisaniu przez użytkownika jakiegoś hasła kluczowego (na przykład “sem co to”), dana strona pojawiła się jak najwyżej w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania. Dzięki temu ruch na danej stronie będzie się powiększał. A przecież to jest jednym z celów obecności w internecie – aby użytkownicy odwiedzali twoją stronę. Działania z zakresu SEO można podzielić na dwa rodzaje:
On-site SEO
On-site lub on-page SEO, to działania z zakresu SEO na samej stronie internetowej. Może obejmować optymalizację samej struktury witryny (np. jej architektury), jak i treści znajdujących się na niej (np. postów, opisów). Celem jest, aby była ona bardziej zrozumiała dla robota wyszukiwarki, a także bardziej przyjazna użytkownikowi. Przykładami konkretnych działań z zakresu on-site SEO są chociażby:
- Tworzenie unikalnych i wartościowych treści
- Używanie w odpowiedni sposób słów kluczowych
- Modernizacja architektury strony, tak by była bardziej zrozumiała i przejrzysta
- Linkowanie wewnętrzne
- Dostępność strony dla urządzeń mobilnych
- Optymalizacja zdjęć i obrazków znajdujących się na stronie
- Zwiększenie szybkości ładowania się strony
Off-site SEO
Off-site lub off-page SEO, to działania z zakresu SEO poza daną stroną. Polegają głównie na zdobywaniu linków z innych stron, prowadzących do tej pożądanej. Algorytm wyszukiwarek traktuje te linki jako “polecenia” strony, a ponieważ strona “polecana” przez kogoś musi być jakościowa, podnosi jej pozycję w rankingu. Proces zdobywania linków prowadzących nazywa się linkbuildingiem. Działania z zakresu off-site SEO są pracochłonne i trudne do kontrolowania, jednak odpowiednio prowadzone mogą przynieść znaczące efekty.
SEM a SEO – jaka jest różnica?
Wiesz już, co to jest SEM i SEO. Jaka jest jednak różnica między nimi? Widać ją we wspomnianym wcześniej równaniu opisującym czym jest Search Engine Marketing: SEM=SEO+PPC. Różnicą jest Pay Per Click, czyli działania związane z płatnymi wynikami wyszukiwania (przy których płaci się za kliknięcie w link). A zatem SEM jest pojęciem szerszym, zawierającym w sobie SEO jak i płatne reklamy w wyszukiwarce. Należy jednak pamiętać, że aby płatności za kliknięcia miały jakikolwiek sens oraz były opłacalne, konieczna jest odpowiednia optymalizacja strony.
Podsumowanie
SEM – co to? To działania marketingowe mające na celu zwiększenie widoczności strony w płatnych i bezpłatnych wynikach wyszukiwarek internetowych. Search Engine Marketing łączy w sobie działania z zakresu SEO oraz płatności za kliknięcia w link (Pay Per Click).